• Inici
  • Notícies
  • EMATSA DESPLEGA UN PARC DE SENSORS A LA XARXA D’ABASTAMENT PER MILLORAR L’EFICIÈNCIA I EL CONTROL DEL SISTEMA

12 de maig de 2026

EMATSA DESPLEGA UN PARC DE SENSORS A LA XARXA D’ABASTAMENT PER MILLORAR L’EFICIÈNCIA I EL CONTROL DEL SISTEMA

L’Empresa Municipal Mixta d’Aigües de Tarragona, Ematsa, ha posat en marxa un desplegament de sensors a la xarxa d’abastament amb l’objectiu d’incrementar el control i l’eficiència del sistema.

S’han instal·lat deu sensors fixos en línia en continu per a la detecció de fuites als eixos principals de transport de l’aigua potable, concretament en punts de difícil accés per a les campanyes habituals de recerca de fuites.

Els sensors basen el seu funcionament en la detecció de manera remota del soroll que produeix la sortida d’aigua quan hi ha fuites a les canonades d’abastament. Les dades es transmeten al centre de control, on es registren i analitzen per verificar i reparar els punts de la xarxa afectats.

A més dels deu sensors fixos, la companyia disposa de cent unitats més mòbils. Aquestes unitats es col·loquen en un sector durant un període limitat de temps per analitzar l’existència de fuites mitjançant el mateix sistema de detecció que els fixos.

Aquests nous dispositius s’integren en un sistema de control més ampli que ja inclou 30 estacions remotes per al seguiment de la pressió i el volum d’aigua a la xarxa. A més, Ematsa disposa d’un equip especialitzat de cerca de fuites que fa campanyes intensives amb aparells mòbils en els 97 sectors hidràulics en què estan dividides les xarxes municipals.

“Aquesta aposta per la tecnologia i la innovació ens permet gestionar la xarxa d’abastament de manera cada vegada més eficient i sostenible. Detectar i reparar fuites amb rapidesa no només suposa un estalvi econòmic, sinó també una contribució directa a la preservació d’un recurs tan valuós com l’aigua”, ha destacat el president d’Ematsa, Nacho García.

El control de fuites es complementa amb el desplegament del parc de comptadors equipats amb telemesura. Aquest sistema permet obtenir lectures a distància cada hora, detectar fuites amb rapidesa i enviar alarmes per correu electrònic quan el consum supera els límits establerts per l’usuari o quan es detecta un consum continuat que pugui indicar una fuita.

Paral·lelament, Ematsa duu a terme una renovació constant de la xarxa. Durant el 2025 es van renovar 1.500 metres de canonades, amb una inversió aproximada d’un milió d’euros. El resultat d’aquesta gestió continuada és un alt nivell d’eficiència hidràulica que se situa per damunt del 85%.

Sensor instal·lat en una canonada de transport d'aigua

Sensor instal·lat en una canonada de transport de la xarxa d’aigua potable a Tarragona

Notícies recents